מידע מקצועי

גזים כלואים בבטן

לרוב בני האדם  יש כמות מסויימת של גזים במערכת העיכול. כמות  של עד ליטר 1 גזים במערכת היא כמות תקינה ולא יוצרת לחץ , כאב או אי נוחות אחרת במעי. הגזים נוטים להתפזר ב – 4 דרכים. דרך ראשונה, הגזים נספגים דרך דופן המעי לדם ובהמשך מופרשים מהגוף דרך הנשימה. הם יכולים לצאת מהגוף דרך פי הטבעת), בצורה שקטה או רועשת, עם או ללא שליטה. יכולים להיות מופרשים בשיהוקים דרך הפה ויכולים לשמש את החיידקים במעי הגס.

האפשרות הנוספת היא שהם לוחצים על דפנות מערכת העיכול ממש כמו ניפוח בלון, ומכאיבים. ישנם בני אדם רבים הסובלים מגזים  רבים במערכת העיכול. כמות הגזים יכולה להגיע אף ל- 20 ליטר ביום כתוצאה מחשיפה למזונות מסויימים שאינם מתעכלים. הגזים יכולים להתנועע בתוך המעי הגס ולגרור צורך / שחרור בנפיחות. במקרים אחרים הגזים יכולים להיות בחלק העליון של מערכת העיכול ולגרום לגרפסים, ולאי נוחות במעלה הגרון (אזור הוושט). במקרה זה הם משתחררים דרך הפה ונוצרת הקלה בלחץ ובאי נוחות בחזה.

יחד עם זאת ישנם מצבים שקורים לכולנו לעיתים, של גזים שכלואים במעי, לוחצים על כל האיברים הפנימיים וגורמים לכאב ואי נוחות רבים. מיקום הגזים אינו בשליטה שלנו. לעיתים הגזים, שהם תוצרי הפרוק של חידקי המעיים, (הפולטים גזים שונים תוך כדי פרוק של מרכיבי מזון במעי הגס), נמצאים במקום כלוא בין שאריות מזון.

גזים כלואים בבטן

המיקום הזה אינו מאפשר שחרור קל של הגזים, כי הם נמצאים עמוק בתוך המעי. במצב כזה, צנורות המעי תופחים ונעשים רחבים יותר ולוחצים על שאר האיברים בחלל הבטן. המצב מאוד לא נוח, כואב, ויכול ללחוץ לכיוונים שונים, אפילו על  אזור החזה והלב. ישנם מספר דרכים בהם נוכל לעזור לעצמנו במצב לא נוח זה.

ראשית חשוב לזכור: אם אתם סובלים מהרבה גזים, זה אומר שחלק משמעותי מהמזון שאתם אוכלים, אינו מתעכל במעי. אם כבר הגענו למצב זה, חשוב לנסות לבודד את מרכיבי המזון הנאכלים כדי להבין את הקושי בעיכול ומה גורם לו. ברגע שמפסיקים לאכול את המזון שאינו מתעדל, תחול הקלה רבה מאוד בתחושת הבטן והלחץ מהגזים יוקל במידה ניכרת.

עד שנדע מהו הגורם העיקרי, מצורפות מספר טכניקות שיגרמו להקלה.

 

  1. לקחת כדורים נגד גזים, אשר גורמים לפרוק בועות הגז תוך זמן קצר (קרבוקל, גזים X)
  2. לשכב על הגב ולכופף ככול האפשר את הברכיים לחזה. להחזיק את הרגליים ולהתנדנד מעט מצד לצד.
    התנוחה מייצרת תנועתיות במעי ומקלה על שחרור הגזים הכלואים.
  3. להכין חליטת תה עם הרבה עלי מנטה או זרעי שומר / קימל. לשתות לפחות ליטר מהחליטה.

לאחר ההקלה, חשוב לבדוק מהו מרכיב המזון שאינו מתעכל במעי, ובמידת הצורך להתייעץ עם איש מקצוע בתחום.

דרכי טיפול ואבחון

פוסטים אחרונים

אודות הקליניקה

שמי ד”ר אילנה דריאל, ואני דיאטנית קלינית מוסמכת בוגרת תואר ראשון, שני ושלישי בפקולטה למדעי התזונה באוניברסיטה העברית בירושלים, קמפוס רחובות.
בעלת ותק של 24 שנים במקצוע.

מידע מקצועי

ארכיון פוסטים

פוסטים נוספים

תסמינים

גזים כלואים בבטן

לרוב בני האדם  יש כמות מסויימת של גזים במערכת העיכול. כמות  של עד ליטר 1 גזים במערכת היא כמות תקינה ולא יוצרת לחץ , כאב

למידע נוסף »
תסמינים

היפראקטיביות – ADHD

הפרעת קשב וריכוז או במינוח הרפואי ADHD, היא הפרעה נוירו-התפתחותית שתסמיניה העיקריים הם: קשיי קשב וקשיי ריכוז, היפראקטיביות (פעלתנות יתר) ואימפולסיביות. עם זאת, לא כל

למידע נוסף »
תסמינים

נפיחות בבטן

הרבה מאוד אנשים מתלוננים תכופות על נפיחות בבטן. מרגישים שהבטן שלהם נפוחה יותר או גדולה מידי בפרופורציה למה שהם אוכלים. מטופלים מספרים: ” הבטן שלי

למידע נוסף »

השאירו פרטים
ואחזור אליכם בהקדם!