מידע מקצועי

רגישות לחלב

סובל מכאבי בטן? שלשולים? פריחה? יכול להיות שאתה סובל מרגישות לחלב. רגישות לחלב כדאי מאוד לאבחן, היות שטיפול נכון בה – יכול לשפר משמעותית ובקלות את איכות החיים. רגישות לחלב משמעה רגישות ללקטוז (סוכר החלב) והיא נקראת גם אי סבילות ללקטוז.

חשוב להבדיל, באמצעות בדיקות רפואיות, בין רגישות לחלב ובין אלרגיה לחלב. אלרגיה לחלב מתייחסת לחלבון החלב. אלרגיים לחלב נדרשים להימנע לחלוטין מאכילת חלב ומוצריו – שכן צריכתו עלולה להביא אותם למצבים מסכני חיים.

מה המשמעות של רגישות לחלב?

אי סבילות ללקטוז (רגישות לחלב) היא תופעה של מחסור מולד או נרכש באנזים לקטאז, המפרק את סוכר החלב. ברחבי העולם נוטים מבוגרים רבים לפתח אי סבילות ללקטוז שגורמת להם לאי יכולת לעכל מוצרי חלב. על רחבי הגלובוס ידוע כי סינים, אינדיאנים, אסקימואים, תאילנדים ורבים נוספים אינם מייצרים את האנזים לקטאז, וכך גם רבים נוספים. כמו כן, ישנם רבים שגופם מייצר את האנזים בילדות ומפסיק לייצר אותו ככל שהם מתבגרים.

אי סבילות ללקטוז יכולה להופיע גם בעקבות מחלות שונות, בהן: קרוהן, קוליטיס, מעי רגיז ווירוסים שונים. במצבים אלו, בתום המחלה הראשונית, ניתן לרוב לשוב בהדרגה לתזונה הכוללת מוצרי חלב, תחילה דלי לקטוז ולאחר מכן רגילים.

אלרגיה לחלב היא תופעה שונה לחלוטין, שאינה נמצאת כלל על הרצף של רגישות לחלב ברמות שונות. האלרגיה לחלב היא מאוד חד משמעית בהיותה במקרים מסוימים מסכנת חיים. אלרגיה לחלב שכיחה מאוד בקרב ילדים, לעיתים היא חולפת עם השנים ולעתים נשארת לכל החיים. להרחבה בנושא ההבדלים בין אלרגיה לחלב ורגישות לחלב, לחץ כאן.

איך מאבחנים רגישות לחלב על סוגיה השונים?

אבחון רגישות לחלב מבצעים כאשר ישנם תסמינים שמעלים את החשד לרגישות כלשהי למזון. התסמינים הבולטים הם: גזים, נפיחות בבטן, כאבי בטן ושלשול. ברמות שונות של אי סבילות ללקטוז יופיעו סימפטומים אלו בעצימות שונה, החל מגזים ועד שלשולים קשים. הבדלים ברמת הלקטוז במוצרי חלב שונים יכולים להוביל לעוצמת תגובה שונה.

במידה והנך סובל מתסמינים אלו, או מחלק מהם, כדאי לבצע אבחון מדויק שילמד בדיוק מה מקור הבעיה וכיצד יש לטפל בה. אני מבצעת תהליך אבחון קצר וממוקד שבסופו אנו יודעים מהם סוגי המזונות שאליהם אתה רגיש, ואת רמת הרגישות. להרחבה בנושא שיטת האבחון לחץ כאן.

כיצד עליך לנהוג במידה והתגלתה אצלך אלרגיה לחלב או רגישות לחלב (אי סבילות ללקטוז)?

הטיפול בכל אחד מהמקרים שונה בתכלית. אלרגיה לחלב מחייבת הימנעות מוחלטת ממוצרי חלב ומרכיביו, גם בכמויות קטנות. אנשים הסובלים מאלרגיה לחלב צריכים לקרוא את תוויות המזון שעל גבי כל אחד ממוצרי המזון שהם צורכים, ולוודא כי אין בהם מרכיבים של חלב כלל (קזאין, מי גבינה, לקטוז ועוד). אם ביצעת אבחון וגילית שאתה סובל מאלרגיה לחלב, אוכל לסייע לך בהרכבת התפריט המדויק לצרכים שלך, כך שתהנה מתפריט מאוזן, בריא ומהנה.

במידה ומצאת כי הנך סובל מרגישות לחלב (אי סבילות ללקטוז), מגוון דרכי הטיפול מגוון והמלצותיי משתנות ממטופל למטופל בהתאם למצבו הגופני, תופעות הלוואי מהן הוא סובל, בדיקות הדם הנוספות שלו, רמת הרגישות שלו ללקטוז, אורח חייו ועוד.

ככלל, הסובלים מאי סבילות ללקטוז לא בהכרח נדרשים להימנע ממוצרי חלב, ההפך. חלקם נדרשים להוריד מוצרי חלב באופן חלקי – בהתייחס לכמויות ולסוגי המוצרים. חלקם נדרשים להוריד מוצרי חלב מהתפריט רק לפרקי זמן מסוימים ועוד. במידה והנך סובל מרגישות לחלב, אשמח לעזור לך בקביעת תפריט שמתאים לך ועונה על צרכי סדר היום שלך, תוך שמירה על איכות חיים ברמה גבוהה וללא סבל וכאבים. לתיאום פגישה לחץ כאן.

ד”ר אילנה דריאל, דיאטנית קלינית, אלרגיה ורגישות למזון.

 

אלרגיה לחלב פרה היא אחת האלרגיות השכיחות ביותר בילדים ואף במבוגרים. אלרגיה לחלב יכולה להיות מולדת או נרכשת במהלך החיים , לעיתים היא חולפת במהלך הילדות, ולעיתים היא נמשכת לאורך כל החיים. האלרגיה היא תגובה שלילית של מערכת החיסון לחלבוני החלב, אך יכולה  להיות תוצאה של מחסור מולד או נרכש, באנזים (לאקטז), המפרק את סוכר החלב. במקרה זה, היא לא נחשבת אלרגיה, אלא אי סבילות ללקטוז. ישנם מבוגרים באזורים רבים ברחבי העולם שאינם מסוגלים לעכל חלב ומוצריו מאחר ואין הם מייצרים את האנזים לקטאז האחראי לפרוק הלקטוז. (סינים, אינדיאנים, אסקימואים,  תאילנדים, מקסיקנים ועוד…)

חשוב להבין שניתן לפתח תגובה שלילית לאחד משני מרכיבים מרכזיים בחלב:  רגישות ללקטוז (סוכר החלב) או אלרגיה  לקזאין (החלבון העיקרי בחלב).
האלרגיה יכולה לבוא לידי ביטוי תוך דקות ספורות מרגע החשיפה למרכיב החלב, גם אם הוא בכמות קטנה מאוד. התסמינים האופייניים לאלרגיה הם: כאבי בטן, גזים, שלשולים מימיים, נפיחות בצקתית בשפתיים או בלוע, פריחה ועוד…  במקרים נדירים, אלרגיה לחלב יכולה להתדרדר לתגובה רב מערכתית בגוף שתביא תוך זמן קצר לאיבוד הכרה ואף מוות. במקרים של אלרגיה קשה לחלב, יש לנקוט בכול אמצעי הזהירות ולהתרחק מכל מזון שעלול להכיל חלב.

יש להבדיל בין תופעת האלרגיה לבין אי סבילות ללקטוז שמופיעה בעיקבות מחלות אחרות, וחולפת לאחר תקופה מסוימת. במצב זה, התסמינים הנפוצים הם שלשולים, גזים וכאבי בטן. מצבים של אי סבילות משנית נפוצים בעקבות מחלות מעי שונות (מחלת קרוהן, קוליטיס, תסמונת המעי הרגיז, וירוסים שונים),  במצבים אלה, לאחר שהמחלה הראשונית נרגעת, ניתן בהדרגה לחזור ולצרוך מוצרי חלב דלי לקטוז, ובהמשך לחזור לאכול מגוון רחב יותר של מוצרי חלב .

הדרך היחידה לטפל באלרגיה או ברגישות לחלב היא להימנע באופן מוחלט ממזון המכיל חלב או מרכיביו (גם אם בכמות קטנה). יש חשיבות רבה לקריאת תוויות המזון ע”ג כל מוצרי המזון בהם משתמשים, כדי לוודא שאין בהם מרכיבים של חלב (קזאין, מי גבינה, לקטוז ועוד…).

תחליפים מתאימים לחלב פרה הם: חלב סויה, חלב אורז, חלב שקדים, חלב קוקוס, חלב שיבולת שועל.

ניתן להשתמש  בתחליפים אלה  ובמוצרים  העשויים מהם, ללא הגבלה. אחת הדרכים היעילות לבדוק שמוצר אינו חלבי, היא לבדוק שכתוב עליו ” פרווה”.

דרכי טיפול ואבחון

פוסטים אחרונים

אודות הקליניקה

שמי ד”ר אילנה דריאל, ואני דיאטנית קלינית מוסמכת בוגרת תואר ראשון, שני ושלישי בפקולטה למדעי התזונה באוניברסיטה העברית בירושלים, קמפוס רחובות.
בעלת ותק של 24 שנים במקצוע.

מידע מקצועי

ארכיון פוסטים

פוסטים נוספים

תסמינים

גזים כלואים בבטן

לרוב בני האדם  יש כמות מסויימת של גזים במערכת העיכול. כמות  של עד ליטר 1 גזים במערכת היא כמות תקינה ולא יוצרת לחץ , כאב

למידע נוסף »
תסמינים

היפראקטיביות – ADHD

הפרעת קשב וריכוז או במינוח הרפואי ADHD, היא הפרעה נוירו-התפתחותית שתסמיניה העיקריים הם: קשיי קשב וקשיי ריכוז, היפראקטיביות (פעלתנות יתר) ואימפולסיביות. עם זאת, לא כל

למידע נוסף »
תסמינים

נפיחות בבטן

הרבה מאוד אנשים מתלוננים תכופות על נפיחות בבטן. מרגישים שהבטן שלהם נפוחה יותר או גדולה מידי בפרופורציה למה שהם אוכלים. מטופלים מספרים: ” הבטן שלי

למידע נוסף »

השאירו פרטים
ואחזור אליכם בהקדם!